Dron dla podróżnika w roku 2020

Dron dla podróżnika w roku 2020

Dron to wspaniały element ekwipunku, a może nawet towarzysz naszych wypraw. Kiedy pojawiły się drony, które można było spakować do plecaka ruszyła dronowa lawina. Niestety ludzie statystycznie są delikatnie rzecz ujmując niemądrzy i nieodpowiedzialni. Było miło ale jak się niebo zaroiło dronami latającymi jak popadnie, raniącymi ludzi i robiącymi szkody w mieniu i przyrodzie władze większości krajów powiedziały DOŚĆ!

W efekcie tekst o dronach „towarzyszach podróży” czekał chyba z dwa lata. Pisanie go wcześniej uważałem za bezsensowne bo co można było napisać? Zachwycać się nowymi modelami dronów i kończyć, że i tak nie możecie w większości miejsc LEGALNIE nimi latać? Bez sensu.

Zmieniały się przepisy, powstawały nowe konstrukcje. Teraz to się wyklarowało więc można spokojnie zastanowić się jaki model drona wybrać do turystycznego ekwipunku.

Dron dla podróżnika – założenia

Przy pisaniu tego artykułu jak i dokonując sam wyboru drona do podróżowania przyjmuję następujące założenia:

  • mała objętość i waga zestawu
  • długi czas lotu
  • szybkie przygotowanie do lotu i złożenie po locie
  • dobra jakość rejestrowanych zdjęć i filmów

Prawne aspekty latania dronami

Nie będę nudził i prowadził dywagacji w języku powszechnie uznawanym za niezrozumiały ale musicie poznać podstawowe fakty pozwalające zrozumieć dlaczego warto podjąć takie, a nie inne wybory.

Kiedy dron jest zabawką, a kiedy Bezzałogowym Statkiem Powietrznym (BSP)?

Przyjęto, że wyróżnikiem będzie waga drona gotowego do lotu. Jeżeli chcemy by dron był traktowany jako zabawka i miał zdecydowanie mniej restrykcji prawnych to przykładowo:

– w Polsce waga poniżej 600 gramów
– w USA waga poniżej 250 gramów

Jaka jest różnica w przepisach między dronem traktowanym jako zabawka, a dronem cięższym?

Generalnie można powiedzieć, że jest spora, ale główne zasady są identyczne. Ze względu na osiągi drony cięższe są traktowane tak inne statki powietrzne. I nie jest ważne, że są przepisy, które i tak ograniczają prawo do latania „gdzie się chce”.

Jeżeli macie np. drona ważącego ok. 800 gramów (np. popularny Mavic Pro) to pozostaje Wam w praktyce tylko „szczere pole”, ale i to odludne miejsce może być też objęte zakazem lotów ponieważ mamy tu np. strefę przygraniczną lub przestrzeń powietrzną zarezerwowaną dla wojska.  Jeżeli będziecie latać w mieście dronem ponad 600 gramów wagi to możecie zostać nawet zatrzymani w areszcie kiedy policjant stwierdzi, że stwarzacie zagrożenie np. latacie nad ludźmi, ulicą, między domami, itp…

Mam np. Mavic’a Pro co zrobić aby móc latać LEGALNIE nie tylko nad „szczerym polem”?

Jest taki sposób. Zrobić „Świadectwo Kwalifikacji” czyli zostać… operatorem drona – zdobyć taki zawód…
No ale z punktu widzenia turysty chcącego dokumentować swoje wycieczki to przecież bez sensu! Zgadzam się! Ale takie są przepisy.

Podstawowe przepisy, czyli gdzie wolno nam latać.

+ drony w Polsce ponad 600 gramów wagi – NIE MAMY UPRAWNIEŃ (w uproszczeniu!)

latamy w zasięgu wzroku najlepiej z obserwatorem
– zachowanie odległości poziomej nie mniejszej niż 100 m od zabudowy miejscowości, miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu;
– zachowanie odległości poziomej nie mniejszej niż 30 m od osób, pojazdów, obiektów budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora
plus przepisy ogólne – patrz dalej

+ drony w Polsce poniżej 600 gramów wagi

– zwolnione są z wielu przepisów czyli możemy latać koło swojego domu lub w granicach miasta tam gdzie nie jest to zabronione ze względu na inne ograniczenia.

Ważne! Jesteśmy odpowiedzialni za określenie bezpiecznej odległości od ludzi i budynków, samochodów, etc… Mamy latać tak, aby nikomu nie zrobić krzywdy i nie narobić innych szkód (to jak z szybą wybitą przez piłkę).

Rada: Warto mieć ubezpieczenie OC! To naprawdę nie jest głupi pomysł. Jeżeli nasz dron uszkodzi jakiś drogi samochód i naprawa będzie kosztować np. 8400 zł to BEZ UBEZPIECZENIA będziemy musieli je zapłacić z własnej kieszeni!

+ ograniczenia w lotach dronami (niezależnie od wagi drona) jeżeli nie mamy uprawnień (wybrane)

– nie latamy wyżej niż 50 metrów
– latamy w zasięgu wzroku
– nie latamy nad terenem parków narodowych
– wszystko co jest ważne dla obronności i gospodarki kraju jest chronione czyli nie latamy nad jednostkami i obiektami wojskowymi, portami, elektrowniami, autostradami,…
– nie latamy nad wodociągami, oczyszczalniami ścieków, zakładami gdzie uszkodzenie instalacji może spowodować skażenie, itp…

Uwaga! Większość takich obiektów ma strefę zakazaną „P” i to oznacza nie tylko latanie NAD, ale również w odległości od tych obiektów MNIEJSZEJ NIŻ 500 metrów!

– latanie w pobliżu lotnisk.

Lotniska to jeden z najbardziej drażliwych tematów. Należy tak naprawdę przyjąć, że ABSOLUTNIE nie latamy w pobliżu lotniska nawet jak jesteśmy w strefie gdzie można latać, ale jednak lotnisko jest blisko. Awaria może zawsze się zdarzyć ZAWSZE. Jeżeli dronowi wystarczy energii by dolecieć nad pas startowy to może być to tragedia więc po prostu traktujmy lotniska i ich otoczenie jako obszar gdzie nie latamy.

nie latamy w mieście jeżeli nie ma w jego granicach miejsc pozwalających na latanie dronami np. nie latamy w parku

Uwaga! Aby uprościć przekaz nie piszę o miejscach w miastach, specjalnie chronionych dodatkowo jak np. okolica siedziby prezydenta, sejm itp…

Drony do dokumentacji naszych wyjazdów

Zgodnie z założeniami wstępny wybór ograniczamy do:

  • drona lekkiego z dobrą kamerą,
  • prostego w obsłudze i w ludzkiej cenie

No ale do 2019 roku takiego drona naprawdę nie było! Oto lista z wagą…

* DJI Mavic 2 Pro – 905 gram
* DJI Air – 430 gram
* DJI Spark – 300 gramów (ale gimbal ma tylko 2 osie…)

Albo to rozmnażanie dronów, albo tylko porównanie DJI Mavic Mini z 2 Pro....
Albo to rozmnażanie dronów, albo tylko porównanie DJI Mavic Mini z 2 Pro….

Wydaje się, że AIR i Spark są idealne ale… Możecie przeczytać w internecie wiele opinii, że AIR za drogi, a Spark ma za słaby zasięg sterowania i się nie składa czyli jest  małym-dużym dronem i wymaga rejestracji w USA… Generalnie firma DJI widziała, że czegoś tu brakuje w ofercie lub może po prostu pierwsza generacja była taka jak widać ze względów technologicznych.

DJI Mavic Mini z aparaturą
DJI Mavic Mini z aparaturą

Pamiętajcie, że dron to nie to co lata ale też akcesoria… Aparatura, akumulatory, ładowarki,… Szukamy drona do podróżowania, a nie drona do pracy, AIR i Spark to takie próby zrobienia małego Mavica Pro do rekreacji, ale niezbyt udana. Za każdym razem mamy kolejną torbę do zabrania w podróż… no to może takie cudo jak GoPro Karma do latania z kamerą GoPro? Niestety efekty latania tego drona to było gradobicie tyle, że zamiast gradu padały drony… taka Karma…

Dron dla podróżnika na rok 2020 – DJI Mavic Mini

W końcu roku 2019 DJI wypuszcza Mavic MINI. Z serią Mavic ma raczej tylko nazwę ale to jest to na co czekaliśmy: lekki, długo latający dron z sensowną kamerą z pełną, trzyosiową stabilizacją! Nazywany jest niekiedy „latający smartfon” bo faktycznie ma takie możliwości zdjęciowe jak smartfon.

Mavic Mini – podstawowe dane:

Zacznijmy od wagi: 249 gramów! O jeden gram mniej niż wymagają tego przepisy w USA, a przy okazji innych krajów.
Długość lotu: ok. 30 minut czyli mamy czas na lot za samochodem w terenie, rowerem itp….
Szybki: jak wiatr nie wieje to leci prawie 50 km/h, a  odporność na wiatr to: 28 km/h
Systemy bezpieczeństwa: pozycjonowanie GPS, systemy wizyjne na dole
Złożony: 14 x 8 x 6 cm
Akcesoria takie jak: osłony śmigieł i klatka która zabezpiecza drona przed kolizjami podczas latania we wnętrzach
Sterowanie (nie próbujcie tego!) do 4 km

Mavica Mini (o ile nie zmienią przepisów) nie musicie rejestrować np. lecąc do USA, Kanady. To nie znaczy, że nie musicie przestrzegać przepisów! Nie polatacie i tak w miejscach gdzie jest to zakazane bo zakazany jest dron jako taki – np. w parkach narodowych. Nadal musimy korzystać z aplikacji by wiedzieć czy możemy w danym miejscu latać. Pomaga nam też aplikacja DJI FLY, która ma wpisane najważniejsze miejsca na świecie gdzie latanie dronami jest zakazane.

Uwaga! DJI Mavic Mini jest mimo miniaturowych rozmiarów dronem technologicznie bardzo zaawansowanym. Jest wykrywany przez system identyfikacji AeroScope, który natychmiast pozwala na identyfikację drona i jego właściciela jeżeli wlecielibyśmy nad chroniony obszar. Latając Mini nie jesteśmy anonimowi!

DJI Mavic Mini – na razie to ideał drona dla podróżnika!

Kiedy w Dronexpert.eu czyli u mojego (znakomitego!) dostawcy sprzętu DJI pojawił się Mavic Mini przyjechałem wziąć go do ręki i zobaczyć jak prezentuje się od strony jakości wykonania. Brałem go ostrożnie by nie uszkodzić. Moje spore, silne dłonie potrafiły zadrżeć podczas rozkładania z myślą czy ja mu czasem czegoś nie ułamię…

DJI Mavic Mini
DJI Mavic Mini

No więc muszę Wam powiedzieć, że po pierwszych obawach byłem zachwycony! Doskonałe spasowanie, wszystko działa z właściwym oporem dając pewność, że nie rozsypie się w powietrzu.

DJI Mavic Mini
DJI Mavic Mini i nasza wizytówka!

Dron ma nową aplikację i kontroler. Proste sterowanie ale są tu wszystkie funkcje jakich byście oczekiwali. Nie musicie robić doktoratu z dronologii to kolejna zaleta Mavica Mini. Sam się łapię niekiedy w aplikacji DJI GO gdzie oni schowali tę funkcję… W aplikacji z której korzysta DJI Mavic Mini wszystko jest podane jak na dłoni… no może jak na ekranie tabletu lub smartfona.

DJI Mavic Mini w klatce
DJI Mavic Mini w klatce

Możliwości lotu i sterowania w Mavicu Mini są takie, że właściwie nie ma się do czego przyczepić. Ten maluch jest niezwykle, dzielny, stabilny i łatwy ale również precyzyjny w sterowaniu.

DJI Mavic Mini – filmy i zdjęcia

Kamera jest umieszczona na trzyosiowym gimbalu podobnym np. do Osmo Pocket. Działa stabilizacja znakomicie! No ale  od tego mamy stabilizację mechaniczną by to działało. Stabilizacja elektroniczna może być miłym dodatkiem, ale tak naprawdę to bywa, że więcej zepsuje niż pomoże.

DJI Mavic Mini trójosiowy gimbal
DJI Mavic Mini trójosiowy gimbal

Pewnym zaskoczeniem dla wielu jest brak trybu filmowania w 4K. Mamy „tylko” 2,7K. No ale kto z Was ma ochotę montować filmy w 4K do czego potrzebujemy i wypasionego komputera i telewizora 4K i na koniec czasu… I jeszcze jedno! Lepiej mieć dobre FHD niż kiepskie 4K. Znacie przecież filmy ze smartfonów w rozdzielczości 4K, których nie da się oglądać bo jakość jest fatalna i nawet jak zmontowany materiał będzie renderowany w FHD to i tak jakość będzie kiepska.

Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że sama firma DJI nie chce zabijać modeli Mavic z wyższej półki dając 4K do Mini, ale jeżeli popatrzymy na jakość filmów z Mavica Mini to naprawdę bym się nie czepiał bo nie ma czego, jeżeli nie będziemy porównywać go np. z kamerą Mavic 2 Pro!

Pamiętajcie, że głupotą jest porównywanie rzeczy nieporównywalnych. W sieci znajdziecie dużo lamerów jęczących z żalu, że tu 4K nie ma, ale to naprawdę są właśnie lamerzy.  Nie można bezmyślnie porównywać specyfikacji rzeczy nieporównywalnych! DJI Mavic Mini ma dobrą, dostosowaną do niego kamerę! Koniec i kropka!

DJI Mavic Mini – specyfikacja kamery

  • matryca: 1/2.3″ CMOS, 12MP
  • zdjęcia: 4000 x 3000 pikseli w JPG
  • tryby video: 2,7 K: 2720 × 1530 25/30p i FHD: 1920 × 1080 25/30/50/60p

Trzeba przyznać, że jakość filmów z DJI Mavic Mini jest naprawdę niezła!

DJI Mavic Mini – akcesoria

Nie będę Wam wymieniał wszystkich gadżetów, niżej wymieniam to co naprawdę warto mieć z dronem w podróży.

  • ładowarka (HUB) ładująca 3 akumulatory – nie wymaga zasilania w sieci ponieważ zasilana jest przez USB. Możecie ładować akumulatory w trasie przez cały dzień. Z ładowarki samochodowej USB, powerbanku!
    DJI Mavic Mini HUB do ładowania akumulatorów
    DJI Mavic Mini HUB do ładowania akumulatorów

     

  • Klatka ochronna PGYTECH – jeżeli chcecie latać ocierając się o skały, wśród drzew, we wnętrzach to jedyne rozwiązanie by nie stracić drona i nie narobić szkód. Klatka co prawda ogranicza odległość na jaką drom może latać (do trochę ponad 1 km) ale to i tak jest super wynik przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa.
    DJI Mavic Mini w klatce
    DJI Mavic Mini w klatce

     

  • filtr ND – niezbędny np. w tropikach by mieć kinowy wygląd filmu i by plaża nie była białą płaszczyzną. Stosowanie filtrów jest BARDZO WAŻNE i BARDZO wpływa na poprawę jakości obrazu! Oczywiście nie mogą być to filtry „od Chińczyka” za 10zł bo tylko popsują obraz. Dobry filtr niestety kosztuje…
    DJI Mavic Mini filtr na kamerze
    DJI Mavic Mini filtr na kamerze

     

  • pokrowce na akumulatory do bezpiecznego przewożenia LiPo – to pokrowce na akumulatory nie pozwalające na wydostanie się ognia w razie zapłonu. Niezbędne przy przewożeniu drona w samolocie.
  • zapasowe śmigła – zawsze gdy widzicie uszczerbek, pęknięcie to wymieniajcie!!!

Opcjonalnie…

  • podwyższone podwozie – moim zdaniem lepiej kupić lądowisko, ale w specyficznych warunkach podwyższone podwozie się sprawdza. Ja używam z Mavic 2 Pro kiedy np. startuję/ląduję z kamienistej drogi i kamienie są niebezpiecznie blisko śmigieł.
  • lądowisko – bardzo dobre akcesorium. Pomyślcie co się dzieje kiedy macie startować/lądować na niekoszonej łące. Nie da się. Wtedy mając lądowisko wystarczy wydeptać trochę trawy, rozłożyć lądowisko i już! A z ręki? Mo tak, ale trzeba umieć i naprawdę po prostu lepiej lądowisko mieć i używać przynajmniej na początku!

W czym nosić…

Wyjątkowo trudny temat bo rzeczywistość jest taka, że producenci dowolnego sprzętu jak już coś dają gratis to się to nie nadaje w praktyce do używania. Ja w końcu do Mavic 2 Pro mam twarde obudowy na drona i aparaturę  i wszystko pakuję do torby foto. Ale Mavic Mini ma bardzo udaną torbę transportową od DJI – można polecić bo świetna jakość za (o dziwo) niewielkie pieniądze!

Karty microSD

Do Mavica Mini używamy kart microSD o pojemności do 256GB. Nie należy oszczędzać na kartach jeżeli nie chcemy mieć problemu z filmami. Polecam karty o pojemności 128GB klasy szybkości: UHS-I U3 V30 A2 np. Sandisk MicroSDXC Extreme 128GB. Pomimo, że Mini zapisuje video z szybkością 40Mb/s to zawsze warto mieć margines szybkości tym bardziej, że dobrą kartę możemy wykorzystać zawsze w kolejnym bardziej wymagającym sprzęcie!

Co po Mavic Mini czyli kolejny etap w naszym dronowym rozwoju…

W przyszłości może będziemy chcieli na naszych filmach z drona zarabiać np.  ilustrując artykuły w prasie. Wtedy pewnie rozważymy zmianę drona na taki z lepszą kamerą ale nieważne czym będziemy chcieli latać to musimy zrobić świadectwo kwalifikacji. Potrzebne jest aby móc zarabiać na materiałach z drona. I nie chodzi tu tylko o przelew na konto, ale np. przy dokumentacji wyjazdu z udziałem sponsorów. Ponadto przypomnę początek artykułu… BEZ świadectwa kwalifikacji praktycznie nie mamy gdzie latać cięższym dronem! Takie jest prawo.

DJI Mavic 2 Pro
DJI Mavic 2 Pro

Mavic 2 Pro – latający ideał

To mój podstawowy dron do praktycznie wszystkich zadań. Technologicznie niezwykły od strony latania ale dla mnie jest najważniejsza w nim kamera.

Matryca ma wielkość 1″, a kamerę wyprodukował Hasselblad.

  • Obiektyw o widzeniu 48° jasność f=2.8
  • Zakres ISO 100-3200 (video); 100-1600(auto) 100-3200 (manual) (zdjęcie)
  • Szybkość migawki 8 – 1/8000s
  • Tryby fotografowania:
    • Pojedyncze zdjęcie,
    • zdjęcia seryjne 3/5/7 klatek.
    • Interwał 2/3/5/7/10/15/30/60s
  • Tryby wideo
    • 4K: 3840×2160 24/25/30p
    • 2.7K: 2720×1530 24/25/30/48/50/60p
    • FHD: 1920×1080 24/25/30/48/50/60/120p
    • Maks. prędkość zapisu 100 Mbps

Ale pamiętajcie by nim latać musicie ukończyć kurs i mieć świadectwo kwalifikacji, czyli zostać operatorem drona. Bez tego nawet pierwszy lot może skończyć się konfiskatą drona i odpowiedzialnością sądową.

Reasumując o DJI Mavic Mini:

DJI Mavic Mini jest genialnym towarzyszem podróży. I nie jest ważny fakt, że oszczędzisz 5USD na rejestracji w USA. Liczy się to, że nie odczuwamy, że mamy kolejny absorbujący składnik ekwipunku na sobie. To, że jego oprogramowanie nie ma tysiąca funkcji to tylko zaleta, a nie błąd. Możemy się skupić na pilotowaniu i nie tracić czasu na szukanie jakiegoś parametru na 10 stronie setup’u.

Kamera filmuje w rozdzielczości 2,7K i polecam filmować właśnie w najlepszej jakości i rozdzielczości. Zdjęcia są duże bo 4000×300 pikseli ale pamiętajcie, że są takie jak ze smartfona. Nie zrobicie sensownego wydruku o podstawie 1 metra ale do internetu i wydruku do papierowego albumu np. w formacie 13×18 cm są super! Dają się łatwo obrabiać w programach graficznych.

Nie bądźcie rozczarowani i nie dajcie sobie wmówić, że nie macie wielu parametrów, które można ustawiać w aparacie fotograficznym, plików RAW itp… Jest jak w telefonie: aparat>kamera>NAGRANIE. Najważniejszym parametrem z którego należy często korzystać jest KOMPENSACJA EKSPOZYCJI czyli najczęściej film nie doświetlamy by mieć bardziej soczyste kolory i brak przepaleń (białe plamy), które są największym wrogiem dla jakości filmu.

Nie znajdziemy w trybach inteligentnego latania np. śledzenia obiektu czy Course Lock. Jest jednak pewna nadzieja, że po uwagach użytkowników pojawi się przede wszystkim możliwość sterowania większą ilością parametrów kamery, chociaż to co działa teraz automatycznie już działa dobrze!

Należy pamiętać, że w wyniku ograniczeń powstałych z powodu zmniejszania wagi i wielkości mamy brak czujników pozwalających na unikanie zderzeń z przeszkodami. Mój dron Mavic 2 Pro sam się broni jeżeli coś z pilotażem mi nie wyjdzie. Pilotując Mini musimy być zdyscyplinowani i uważni. Ściana, skała, drzewo… o to Mini się roztrzaska i się nie obroni jeżeli mu nie pomożemy!

Dron ma poza znanymi wcześniej trybami lotu Sport i Position ma gotowy tryb Cinematic do filmowania. To świetne rozwiązanie. Nie trzeba nic szukać w menu i zmieniać wielu parametrów.

Można ładować akumulator BEZ wyjmowania z drona. Mając jeszcze HUB ładujący 3 akumulatory możemy popularną konfigurację dron z 4 akumulatorami ładować na raz. HUB ładuje akumulatory w maksymalnie 270 minut sekwencyjnie poczynając od tego najmniej rozładowanego.

Ale… Możecie też mieć designerską ładowarkę i hmmm… gablotkę ekspozycyjną… przycisk na biurko…

DJI Mavic Mini - piękny przycisk na biurko
DJI Mavic Mini – piękny przycisk na biurko – ładuje drona i chroni od kurzu

Myślę, że oprogramowanie zostanie poprawione i dodanych zostanie więcej funkcji (już wyszła pierwsza duża aktualizacja). Warto zwrócić uwagę na to, że może sporo zależy od mocy obliczeniowej komórek – im będzie więcej tych lepszych tym większa szansa na nowe fukcje. Mavic Mini nie ma systemu OccuSync 2.0 więc nie możemy używać kontrolerów od starszych braci rodziny Mavic.

Dwa wspaniałe narzędzia do dokumentacji wyjazdów DJI Mavic Mini i kamera DJI Osmo Pocket
Dwa wspaniałe narzędzia do dokumentacji wyjazdów DJI Mavic Mini i kamera DJI Osmo Pocket

DJI Mavic Mini urzeka swoją wielkością. Z kamerą DJI Osmo Pocket tworzy idealny zestaw dla podróżnika! Oczywiście należy pamiętać o jego ograniczeniach ale jeżeli używać go będziemy w pogodne, wakacyjne dni to naprawdę trudno będzie nie być zachwyconym nagranymi filmami!

Gdzie kupić?

Polecam mojego dostawcę Dronexpert.eu – sklep internetowy, stacjonarny i serwis dronów!

dronexpert_eu_logo

 

Z życzeniami tyle samo startów co udanych lądowań

Krzysztof Kobus – TravelPhoto.pl

Przeczytaj na Planecie Kobusów:

PS. Przepraszam, że przemyciłem w tekście wiedzę z prawa i wokoło dronowej, ale bez tej wiedzy trudno jest wiele rzeczy zrozumieć zaczynającym przygodę z dronami, a same technologiczne opisy nie pozwalają by zrozumieć wiele zależności…

Pamiętajcie, że użyłem sporo uproszczeń! Warto doszkolić się z prawa gdzie LEGALNIE można latać dronem i co nam w tym lataniu pomoże. Ale to pewnie temat na nowy artykuł….


TravelPhoto.pl